- Què aprenem amb aquesta activitat?
En aquesta
activitat, treballarem la competència social i ciutadana, on els alumnes realitzaran
activitats col·lectives, potenciant el respecte i a la vegada la integració.
També aspectes com ara la cooperació i la solidaritat. Les activitats
proposades tindran com a base el diàleg, com a mitjà de resolució. La
competència cultural també hi serà present a l’activitat de jornada cultural.
Els alumnes interactuaran amb els companys de classe provinents d’altres
països. D’aquesta manera, els permetrà conèixer, comprendre i respectar les
diferents cultures, també les diferències entre persones. Es donarà importància
a la igualtat de drets i oportunitats i a la no discriminació. L’objectiu doncs
serà comprendre la realitat social en el context en què vivim, dins les aules de la ciutat de Vic, cooperant i convivint amb la ciutadania i el
poble.
- A qui va dirigida
L’activitat va
dirigida a alumnes de cicle superior, tot i que sempre es pot adaptar a altres
cursos.
- Motius de la proposta
Els motius per el
qual hem arribat a escollir una
activitat com la jornada cultural és perquè creiem que és important que els
alumnes siguin conscients de la situació actual en quan a la multiculturalitat
dins les aules. Saber viure la diversitat, atès que vivien en un país
multicultural cosa que significa que compartim un mateix territori amb
diferents cultures. Conviure amb riquesa, atès que la presència d’immigrants
ens enriqueix a cadascun de nosaltres i al nostre país, i perquè sabem que a
vegades la convivència no és fàcil i per això en algunes ocasions sorgeixen
conflictes. Així doncs, la interculturalitat proposa actuacions per aconseguir
que la coexistència es planteja com una convivència enriquidora, basant-se en
l’intercanvi entre persones o grups de diferents cultures.
- Desenvolupament de l’activitat
Aquesta activitat
estarà formada de la següent manera. Aprofitarem la diversitat multicultural
que ens presenta la ciutat de Vic dins les aules i proposarem als alumnes que coneguin de ben a prop
aquesta experiència amb la participació d’alumnes provinents d’altres països.
Així doncs aquesta
proposta estarà formada per diverses activitats. Organitzarem dins l’aula la TAULA RODONA. Serà aquí on els alumnes
de diferents cultures i ètnies s’asseuran com si de cavallers es tractessin.
Cada un d’ells tindrà un col·lectiu d’alumnes que l’ajudaran a la recerca
multicultural. Aquesta, consistirà en dur a terme una investigació sobre la
cultura que el grup decideixi segons el cavaller multicultural que es presenti
a la taula rodona. La recerca englobarà diferents apartats. Primerament es durà
a terme una pluja d’idees on es reflectiran els coneixement previs envers el país a
treballar. Un cop identificats els trets que caracteritzen la cultura, s’intentaran
desenvolupar les activitats següents:
Temes a treballar:
- Cultura
- Gastronomia
- Danses
- Tradicions
- Vestuari
- Jocs tradicionals
L’alumne nouvingut
proposarà a la família que participi en les activitats esmentades, aportant-hi
els seus coneixements i experiències. Així doncs inclourem a la nostre recerca
un projecte anomenat comunitats
d’aprenentatge, una iniciativa de transformació social i cultural d’un
centre i del seu entorn, amb l’objectiu d’aconseguir una societat de la
informació per a totes les persones, basada en l’aprenentatge dialògic,
mitjançant una educació participativa de la comunitat, que es concreta en tots
els espais, inclosa l’aula. Així doncs, tant familiars com voluntaris podran
participar en l’aprenentatge dels infants a l’aula.
Així doncs,
s’organitzaran els grups, i un cop per setmana es prepararan les presentacions.
El dilluns per exemple tocarà treballar el continent Africà, i hi haurà en
Mamadou (cavaller numero 1 de la taula rodona) juntament amb els seus pares
que presentarà el seu país. També els alumnes d’aquí ajudaran a dur a terme la
presentació i participaran durant l’activitat.
Així doncs, a mare
d’en Mamadou per exemple durà a classe la diversitat de vestits i vels que té,
el pare cuinarà i en farà una presentació dels diferents gustos culinaris, i
germans o germanes s’encarregaran dels jocs tradicionals, danses...
- Objectius
- Treballar la cooperació,
l’autonomia, la participació, el dret d’expressió i fomentar la pau.
- Fomentar el diàleg i el debat. A més a
més, posar a la pràctica l’escolta activa.
- Treballar
la competència comunicativa lingüística i audiovisual
- Aprendre a
interactuar i dialogar amb altres persones respectant-se.
- Potenciar
l’expressió oral.
- Treballar la
cooperació i la iniciativa autònoma.
- Avaluació
-El treball i
l’esforç que hi ha dedicat els membres del grup
-Participació per
part dels companys i famílies
-Enriquiment
cultural de tots els alumnes
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada