Activitat 4: Viure la diversitat i conviure amb la riquesa multicultural


  • Què aprenem amb aquesta activitat?

En aquesta activitat, treballarem la competència social i ciutadana, on els alumnes realitzaran activitats col·lectives, potenciant el respecte i a la vegada la integració. També aspectes com ara la cooperació i la solidaritat. Les activitats proposades tindran com a base el diàleg, com a mitjà de resolució. La competència cultural també hi serà present a l’activitat de jornada cultural. Els alumnes interactuaran amb els companys de classe provinents d’altres països. D’aquesta manera, els permetrà conèixer, comprendre i respectar les diferents cultures, també les diferències entre persones. Es donarà importància a la igualtat de drets i oportunitats i a la no discriminació. L’objectiu doncs serà comprendre la realitat social en el context en què vivim,  dins les aules de la ciutat de Vic,  cooperant i convivint amb la ciutadania i el poble.

  • A qui va dirigida

L’activitat va dirigida a alumnes de cicle superior, tot i que sempre es pot adaptar a altres cursos.



  • Motius de la proposta

Els motius per el qual hem  arribat a escollir una activitat com la jornada cultural és perquè creiem que és important que els alumnes siguin conscients de la situació actual en quan a la multiculturalitat dins les aules. Saber viure la diversitat, atès que vivien en un país multicultural cosa que significa que compartim un mateix territori amb diferents cultures. Conviure amb riquesa, atès que la presència d’immigrants ens enriqueix a cadascun de nosaltres i al nostre país, i perquè sabem que a vegades la convivència no és fàcil i per això en algunes ocasions sorgeixen conflictes. Així doncs, la interculturalitat proposa actuacions per aconseguir que la coexistència es planteja com una convivència enriquidora, basant-se en l’intercanvi entre persones o grups de diferents cultures.

  • Desenvolupament de l’activitat

Aquesta activitat estarà formada de la següent manera. Aprofitarem la diversitat multicultural que ens presenta la ciutat de Vic dins les aules i proposarem  als alumnes que coneguin de ben a prop aquesta experiència amb la participació d’alumnes provinents d’altres països.
Així doncs aquesta proposta estarà formada per diverses activitats. Organitzarem dins l’aula la TAULA RODONA. Serà aquí on els alumnes de diferents cultures i ètnies s’asseuran com si de cavallers es tractessin. Cada un d’ells tindrà un col·lectiu d’alumnes que l’ajudaran a la recerca multicultural. Aquesta, consistirà en dur a terme una investigació sobre la cultura que el grup decideixi segons el cavaller multicultural que es presenti a la taula rodona. La recerca englobarà diferents apartats. Primerament es durà a terme una pluja  d’idees  on es reflectiran  els coneixement previs envers el país a treballar. Un cop identificats els trets que caracteritzen la cultura, s’intentaran desenvolupar les activitats següents:

Temes a treballar:
  1.      Cultura
  2.      Gastronomia
  3.      Danses              
  4.     Tradicions
  5.     Vestuari
  6.      Jocs tradicionals






L’alumne nouvingut proposarà a la família que participi en les activitats esmentades, aportant-hi els seus coneixements i experiències. Així doncs inclourem a la nostre recerca un projecte anomenat comunitats d’aprenentatge, una iniciativa de transformació social i cultural d’un centre i del seu entorn, amb l’objectiu d’aconseguir una societat de la informació per a totes les persones, basada en l’aprenentatge dialògic, mitjançant una educació participativa de la comunitat, que es concreta en tots els espais, inclosa l’aula. Així doncs, tant familiars com voluntaris podran participar en l’aprenentatge dels infants a l’aula.

 Així doncs, s’organitzaran els grups, i un cop per setmana es prepararan les presentacions. El dilluns per exemple tocarà treballar el continent Africà, i hi haurà en Mamadou (cavaller numero 1 de la taula rodona) juntament amb els seus pares que presentarà el seu país. També els alumnes d’aquí ajudaran a dur a terme la presentació i participaran durant l’activitat.
Així doncs, a mare d’en Mamadou per exemple durà a classe la diversitat de vestits i vels que té, el pare cuinarà i en farà una presentació dels diferents gustos culinaris, i germans o germanes s’encarregaran dels jocs tradicionals, danses...



  • Objectius

- Treballar la cooperació, l’autonomia, la participació, el dret d’expressió i fomentar la pau.
 - Fomentar el diàleg i el debat. A més a més, posar a la pràctica l’escolta activa.
-  Treballar la competència comunicativa lingüística i audiovisual
- Aprendre a interactuar i dialogar amb altres persones respectant-se.
-  Potenciar l’expressió oral.
- Treballar la cooperació i la iniciativa autònoma.
          
  • Avaluació

-El treball i l’esforç que hi ha dedicat els membres del grup
-Participació per part dels companys i famílies
-Enriquiment cultural de tots els alumnes

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada